Médiatár

A Zene világnapja: október 1.
.
Az UNESCO Nemzetközi Tanácsának határozata alapján, Yehudi Menuhin és az UNESCO zenei tanácsának kezdeményezésére 1975. óta ünneplik meg világszerte a zene világnapját.
Ebből az alkalomból országszerte több koncertet, hangversenyt és más zenei programot is rendeznek. A világnap célja, hogy a társadalom széles rétegei számára népszerűsítse a zeneművészetet, és – az UNESCO elveinek megfelelően – szorgalmazza a népek közti barátságot és megbékélést.
.
.

CD újdonságok a Médiatárban
.

1001_BottesiniGiovanni Bottesini
Opera-parafrázisok nagybőgőre és zenekarra – Bellini, Donizetti, Paisello
Járdányi Gergely nagybőgő
Hungaroton Records, 2000
.
Giovanni Bottesini (1821-1889) a zenetörténet legkiemelkedőbb nagybőgőse, valamint korának jeles zeneszerzője és karmestere. A zenész családból származó fiú 18 évesen adja első nyilvános nagybőgőkoncertjét. „A Nagybőgő Paganinije” – amit 25 évesen nyelt el a kritikák által – szólózik, vezényel s bemutatja saját műveit Európa és világszerte. Karmesterként is sikeres, hiszen felkérik az 1871-es kairói „Aida” ősbemutatójára. Zeneszerzőként is igen termékeny – zenekari műveket, kamarazenét, vokális darabokat, egyházi zenét, valamint számos operát is komponál.
A XVIII-XIX. sz. fordulóján az olasz operazene elindult világhódító útjára. Nemcsak Itáliában aratott hatalmas sikert a belcanto – egy-egy újabb opera legszebb áriáit, dallamait már a bemutató másnapján az utcán énekelték, fütyülték az emberek – hanem a határokon túl is. A milánói konzervatóriumban tanuló Bottesininek zenei anyanyelvévé vált ez a stílus. Rossini, Donizetti és Verdi operáit vezényli, s előfordul, hogy az előadás szüneteiben a karmesteri pálcát a nagybőgőre cserélve az ő operáikra írt parafrázisaival (átirataival) szórakoztatja a publikumot.
Járdányi Gergely 1957-ben született Budapesten Járdányi Pál Kossuth-díjas zeneszerző és Devescovi Erzsébet hárfaművésznő gyermekeként. Iskoláit a Győri Bencéseknél (1971-1975), a Bartók Béla Konzervatóriumban és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán (1978-1983) végezte. 1983-tól a Bécsi Zeneakadémián tanult prof. Ludwig Streichernél, ahol 1987-ben kitüntetéssel diplomázott. Közreműködik első bőgősként különböző európai kamara- és szimfónikus zenekarokban (Trevisói Operaház (Itália) zenekara, az Alpe-Adria kamaraegyüttes, Palermói Operaház zenekara), főiskolai tanár, és igen aktív mint szólista. Elsősorban azonban Bottesini-kutatóként és -interpretátorként ismert. 2003-ban Liszt-díjjal tüntették ki.
1989-ben – Giovanni Bottesini, a kitűnő nagybőgővirtuóz és zeneszerző halálának centenáriumán – Járdányi Bottesini emlékének állított koncertek sorát adta Európa-szerte, mellyel mindenütt a közönség és a kritika legnagyobb elismerését vívta ki. A centenáriumi koncertturné anyagát Járdányi lemezre játszotta. A Bouvard & Pécuchet lemezcég gondozásában megjelent CD nagy sikerének köszönhetően merült föl a teljes Bottesini-irodalom felvételének ötlete. A sorozatnak eddig öt lemeze jelent meg a Hungarotonnál. Ez az album a második a sorban – és az az olasz kritika ítélete alapján (CD Classics, 2001. okt.-i szám) 104 CD közül az első helyre került. Kutatásai során pedig számos eddig ki nem adott Bottesini-kéziratra bukkant. Ezeket egy Urtext-jellegű Bottesini-összkiadás keretében adja közre.
.
Tartalom
01. Fantasia su La Sonnambula / Bellini ; Bottesini.
02. Fantasia sulla Beatrice di Tenda / Bellini ; Bottesini.
03. Gran Fantasia sulla Lucia di Lammermoor / Donizetti ; Bottesini
04. Fantasia su La Straniera / Bellini ; Bottesini.
05. „Nel cor piú mom mi sento” : Fantásia su La Moplinara / Paisello ; Bottesini.
06. Fantasia su I Puritani / Bellini ;Bottesini.
.
1001_Gulyás_CsillaGulyás Csilla
Az én hárfám
Hungaroton Records, 2006
.
Gulyás Csilla első szólólemeze “Az én hárfám” címmel a Hungaroton gondozásában jelent meg. Az albumon a klasszikus zene ismert gyöngyszemei mellett filmzenék, jazz darabok, latin táncok is hallhatók.
Gulyás Csilla zeneiskolai tanulmányai után 1999-ben szerezte első, 2005-ben második diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézetében, majd a Zeneakademia Egyetemi Tagozatán. Tanulóéveitől kezdve jatszott a Honvéd Szimfonikus Zenekarban, a BM Duna Szimfonikus Zenekarában, illetve a Danubia Ifjúsági Zenekar első hárfásaként Kobayashi Ken-Ichiro, Jurij Szimonov és Héjja Domonkos keze alatt. A fiatal művész a legváltozatosabb felállású kamarazenei együttesekben zenél (pl. alapító tagja a legutóbb a Nyolcadik Nemzetközi Hárfafesztiválon nagy sikert aratott Trió Hárfisszimónak); emellett több, mint fél évtizede az országban egyedülálló koncepciójú Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola hárfa tanára.
.
.
Tartalom
01. Bolero / David Watkins.
02. Seguidilla / Carlos Salzedo.
03. Rumba / Carlos Salzedo.
04. Crepuscolo Sul Mare / Piero Umilani.
05. Toccata / Maros Rudolf.
06. Preludium in C adagio / J.S.Bach.
07. Adagio / Tomaso Albinoni.
08. Libertango / Astor Piazzolla.
09. La vase D’amelie / Yann Tiérsen.
10. Pavane / Bernard Andrés.
11. On the water / Monika Stadler.
12. New blues / Déborah Henson-Conant
13. Ragtime / Jakez Francois.
14. Demi lune / René Aubry.
15. Gymnopedie No. 1 / Erik Satie.
16. The pink panther / Henry Mancini
.
közreműködők
Liebe Nóra (hárfa, zongora)
Póta György (nagybőgő)
Varga Zoltán (ütőhangszerek)
.
1001_PetibonPatricia Petibon
Melancolia : Spanish arias and Songs
Deutsche Grammophon, 2011
.
Az ünnepelt francia szoprán Patricia Petibon a régizene specialistájaként alapozta meg világhírét. William Christie „fedezte fel”, 1996-ban a Párizsi Operában Rameau „Hippolyte et Aricie” című operájának egyik kis szerepét formálta meg varázslatosan. A következő években a régizene olyan nagy egyéniségei foglalkoztatták, mint Sir John Eliot Gardiner, Nikolaus Harnoncourt, Sir Roger Norrington, Christophe Rousset vagy Marc Minkowski. Az elmúlt évtizedben Petibon sikerrel hódított meg Mozart-, Donizetti- és Richard Strauss-operaszerepeket, 2010-ben pedig Berg „Luluját” énekelte Genfben, Salzburgban és Barcelonában. Egyik kritikusa szerint Patricia Petibon hangja, énekkultúrája rendkívül sokszínűvé, flexibilissé vált az elmúlt évtizedben, erre a fejlődésre, változásra kevés pályatársa lenne képes. 2008-ban jelent meg első önálló árialemeze (Amoureuses), mely a következő évben elnyerte a BBC Music Magazine „Legjobb operalemez” díját. 2010-ben olasz barokk áriákból készített, Rosso című albumát az Andrea Marcon vezette Velencei Barokk Zenekarral vette fel. Sokoldalúságát bizonyítja, hogy harmadik szólólemezének (Melancolía) anyagát spanyol zarzuela-dalokból és áriákból állította össze.
.
tartalom
01. La maja dolorosa II ; El mirar de la maja, aus Tonadillas / Enrique Granados.
02. Canción de cuna : Cinco canciones negras No. 4 / Xavier Montsalvatge.
03. Canto negro : Cinco canciones negras No. 5 / Xavier Montsalvatge.
04. El vito Veinte cantos populares españoles II No. 8 / Joaquín Nin y Castellanos .
05. Aria (cantilena) : bachianas brasileiras no. 5 : for soprano and string orchestra / Heitor Villa-Lobos.
06. Cantares : Poema en forma de canciones No. 3 / Joaquín Turina.
07. La tarántula é un bicho mú malo (Zapateado) : from La tempranica / Gerónimo Giménez.
08. Adiós Granada : from Emigrantes / Rafael Calleja gómez ; Tomás Barrera Saavedra.
09. ¡Vivan los que ríen! : from La vida breve, Act I / Manuel de Falla .
10. Petenera : from La marchenera / Federico Moreno Torroba.
11. El mirar de la maja : Tonadillas No. 7 / Enrique Granados.
12. Marinela, Marinela : from La canción del olvido / José Serrano Simeón.
13. Ogundé uareré / Trad.
14-17. Melodías de la melancolía op. 119 : for Patricia Petibon / Nicolas Bacri.
.
Patricia Petibon (szoprán)
Josep Pons (karmester)
Orquesta Nacional de España
.
közreműködők
Daniel Manzanas (gitár)
Joël Grare (ütőhangszerek)
Susan Manoff (zongora)
.
1001_Les_VentsLes Vents Français
Franch Winds Quintets / 20th-century Wind Quintets
Warner Classics, 2014
.
Francia és 20. századi fafúvós kamaraművek professzionális előadásban.
LES VENTS FRANÇAIS
Emmanuel Pahud (fuvola)
Paul Meyer (klarinét)
François Leleux (oboa)
Gilbert Audin (fagott)
Radovan Vlatkovic (kürt)
.
CD1
01. 3 rövid darab (1930) / Jacques Ibert.
02. Couperin sírja (Mason Jones átirata fúvósötösre, 1917/19) / Maurice Ravel.
03. Szonatina oboára és fagottra (1963) / André Jolivet
04. La cheminée du Roi René op.205 : szvit / Darius Milhaud.
05. Fúvósötös (1876) / Paul Taffanel.
CD2
01. 6 bagatell fúvósötösre (1953) / Ligeti György.
02. Humoreszk (1939) / Alexander von Zemlinsky.
03. Szonatina oboára, klarinétra és fagottra (1933) / Veress Sándor.
04. Kamarazene fúvósötösre op.24 No.2 (1922) / Paul Hindemith.

..

Jazz, világzene, rockzene
.
1001_EthnómadaEthnómada
Kesrédes
Narrátor Records, 2016
.
2012-ben egy malii és magyarországi látogatás után az Olivares Trío (Yago Salorio, Shangó Dely és Julián Olivares) María Keck-kel megalapították az Ethnómadát.
Feldolgozásokkal kezdték, majd saját kompozíciókat hoztak létre. Kisebb helyszíneken, színpadokon játszottak, majd 2012 és 2013 júliusában a magyarországi Bábel Sound Fesztiválon is felléptek. Ezen kívül workshopokat vezettek (flamenco gitárral, latin ütőhangszerekkel) és fantasztikus magyar zenészekkel örömzenéltek. Ezeken a tapasztalatokon keresztül talált rá a zenekar a magyar cigányzene és a spanyol zene kapcsolatára, fúziójuk változatos lehetőségeire. Az Ethnómada tagjai nomádok: művészek, akik járják Szerbiát, Magyarországot, Spanyolországot és Kolumbiát; népzenei gyümölcsöket gyűjtenek, zenéjük képzeletbeli és valós gyökerekből ered.
A “Keserédes” az Ethnómada első albuma. Utazás Magyarországból kiindulva a világba és számos zenei stílus felé. Muzsikájukban balkáni zene, flamenco, latin, blues keveredik természetesen és gyengéden. Tres cubano, kongák és baby bass gitár kannával, elektromos gitárral, lap steel gitárral, trombitával és hegedűvel. Az eredmény új, friss hangzás, mely régi hagyományokban gyökerezik.
María Keck, Julián Olivares, Yago Salorio, Shangó Dely és különleges vendégművészeik Jorge Pardo, Enriquito and Luca Kézdy személyében örömmel tárják ezeket az eredeti, elegáns világzenei darabokat a zenei világ elé.
.
tartalom
01. Keserédes
02. Új Egeken
03. Sámán
04. Dunna
05. Cseresznyefa
06. Török
07. Gipsy Blues
08. Hét Szeretőm
09. Csiribiri
.
Ethnómada
Maria Keck (vocals, hand chapping, finger snaps)
Julián Olivares (flamenco, acoustic and electric guitar, tres cubano, mandolin, cavaquinho, lap steel)
Yago Salorio (baby bass, electric bass and tampura droid)
Shangó Dely (percusiones – cajón, conga, paila, bongó, darbuka, djembe, udu, shaker, cascabeles, body and vocal percussion)
.
közreműködők
Jorge Pardo (flute)
Enrique Rodriguez Paredes „Enriquito” (fliscorno and trumpet on Cseresznyefa)
Luca Kézdy (violin)
Rubén Garcia Motos (piano)
Diego Ain (surdo, snare, pandeiro)
.

1001_Hajdu_KlaraHajdu Klára Quartet
Plays Standards : Dedicated to Chet Baker

Trimedio Music Kft., 2016
.
A HKQ 2008 tavaszán alakult. A zenekar tagjai korábban is és jelenleg is játszanak együtt különböző formációkban, ízlésük és elképzeléseik hasonlóak, ezért hívták életre ezt a zenekart. Klára az eddig elért sikerei után szeretné saját elképzeléseit stílusához a legjobban illő zenésztársaival megvalósítani. Repertoárjukban saját kompozíciók és jazz standardek mellett pop dalok átdolgozásai és népdalok is hallhatók. A mainstream jazz-t ötvözik populáris zenével és saját elképzeléseikkel, így hangzásviláguk egészen egyedi, szívből jövő akusztikus muzsika, különleges zenei élményt ígérve a hallgatóságnak.
A Hajdu Klára Quartet második lemeze. A hangfelvételen Hajdú Klára zenekarával a legnagyobb kedvencének, Chet Baker – amerikai jazz zenész, legendás trombitás-énekes – emlékének adózik. Az albumon Chet Baker által híressé lett standardeket rögzítették. A hangfelvételen a nagyszerű Fekete-Kovács Kornél is közreműködik
.
Hajdu Klára (ének)
Oláh Krisztián (zongora)
Soós Márton (bőgő)
Hoff Marcell (dob, ütőhangszerek)
Fekete-Kovács Kornél (trombita)
.
Tartalom
1. All of you
2. My funny valentine
3. It could happen to you
4. Estate
5. I’m old fashioned
6. I’ve never been in love before
7. But not for me
8. Chetty’s lullaby
9. Just freinds
10. I fall in love too easily
.
1001_HangutazókHangutazók
Indulj el
Egység Média, 2016
.
Megjelent a Hangutazók első nagylemeze Indulj El címmel. A Hangutazók 2015 tavaszán Nepálban jártak, hogy megismerjék a gyógyító hangtálak tudományát. Az ott szerzett élményeik inspirálták az Indulj el című albumot. A felvételek 2014-2015-ben a Bársony Music Studióban, a Zag Music Stúdióban, a taliándörögdi iskola aulájában, a Kassai Völgyben,a Jäger Music Studióban, a Budai Jurtaközponban és Nepálban a Himalája hegyei között készültek.

„A lemez célja, hogy könnyen hallgatható zene formájában közelebb hozza a hallgatóhoz a szakrális hangkeltő eszközök áldásos hatását és segítsen harmóniába kerülni önmagunkkal”– mondja az egyik ’hangutazó’, Jäger Dávid.
„A lemezen nyolcvan percnyi zenei áramlás hallható megszakítás nélkül, különböző akusztikus hangszerekkel. A célunk az volt, hogy a hallgató a lehető legjobb minőségben élvezhesse hangszereink rezgéseit, hangjait. Ezért a lemez készítésekor nem használtunk semmiféle kompresszort és master effektet.” – fogalmaz Bársony Bálint.

Kik a hangutazók?
Bársony Bálint (ének, szoprán és tenorszaxofon, akusztikus gitár, tabla, madal, táltos dobok, hangtálak, gongok, tingshák, csengők, esőbot, hang drum, sansula)
A közönség 18 éves korom óta követheti zenei pályafutásom és több zenei produkcióból is ismerhet: a Back II Black zenekar, a Sunshine Jazz, amivel 2010 legjobb jazz lemeze díját is elnyertük, a Tűztánc, a Star Jam Session örömzenei koncertsorozat, amellyel tavaly a Boney M énekesnőjével is turnéztunk, a Hangold Újra! kezdeményezés, melynek köszönhetően eddig közel 2000 gyermekkel adtunk közösen koncertet és rendszeresen tartunk Hangszersimogató néven zenei foglalkozásokat gyermekeknek. Az Operettszínház zeneszerzőjeként hattagú zenekarommal játsszuk az Amerikai Komédia c. szerzeményem és koncertezünk a Magyar Rhapsody Projekttel, melyben általunk kedvelt klasszikus magyar szerzők darabjait dolgoztuk át saját, jazzes stílusukban.
Sokáig a jazz és a klasszikus zenében kerestem a továbblépés lehetőségét, mígnem három évvel ezelőtt találkoztam a hangtálak varázslatos világával, amiben megtaláltam az irányt. A hangtálak rezgésének tisztító hatása azonnal rabul ejtett, azóta ebből nemcsak hangterapeutaként, hanem zenészként és zeneszerzőként is inspirációt tudok nyerni. 2015-ben expedíciót indítottunk Nepálba, ahol mélyebben, nagymesterek segítségével tanulmányoztuk a hangtálak gyógyító világát, mindebből filmet is forgattunk és így született meg az Indulj el című lemez.
Jäger David (shakuhachi, sarangi, sarod, akusztikus gitár, gongok, koshi)
2000 környékén autodidaktaként kezdtem gitározni. Már akkor sem volt kérdés számomra, hogy az utam a keleti kultúrák zenéin keresztül fog vezetni. Török, arab, nepáli, indiai, kínai, kambodzsai, japán hangszergyűjteményem megkövetelte, hogy teljesen elmélyedjek eme kultúrák zenei hagyományában és filozófiájában. Hangszerem, a sarangi a legősibb varázsigék kísérője, egy vonós hangszer, aminek 39 húrja van: 35 acél, 3 kecskebél és egy bronz.
Sas András (hang drumok, koshi, hangtálak)
Az első hangtálamra 16 évvel ezelőtt, 33 évesen leltem. Először igazán csak a hangja tetszett meg, ekkor még nem tudtam, hogy mi is ez a világ, aminek a kapujában állok. Később eszméltem rá, hogy a zenét nem csak hallgatni szeretném, hanem aktív résztvevőjeként játszani is. Az első hangszerem egy táltos dob volt, aztán egymás követték a különböző kultúrák ütőhangszerei és szakrális hangkeltő eszközei. 2013-ban találtam meg a fő hangszeremet, a Hang drum-ot.
Az albumon közreműködik: Tar Gergely (tabla)
.
tartalom
1. Sháku
2. Enchanting Melody
3. Gercse
4. Koshi
5. Saranghituar
6. Mandareja
7. Sansula
8. On the road
9. Respect
10. Hangdrom Brothers
11. Nis Sun Movovorera
12. Anahata
13. Eternal Love
14. Prayer For The Rain
15. Indulj el! (Let’s go!)
.
1001_Varga_GáborVarga Gábor Jazztrió
Up Jazz / Cool Jazz
Hunnia Records & Film Productions, 2015
.
A Varga Gabor Jazz Trio Cool Jazz / Up Jazz című albuma 2015. őszén jelent meg. 2013-ban Cool Jazz címmel bakeliten jelent meg második lemeze, amely a harmadikkal egy korongon immár CD-n is hozzáférhető. .
A cool jazz egy irányzat volt a jazzben a bebop után. Leginkább Miles Davishez kötik és az 50-es évek második felétől, a 60-as évektől ez egy kicsit kisimultabb zene, nem feltétlen a virtuozitásra törekszik, inkább a feelingre. Ezen kívül egy szójáték is. A fiataloknak sajnos már nem sokat jelent a cool jazz, viszont a cool az a mai szlengben azt jelenti, ami menő, trendi, laza. Kicsit úgy emeltük vissza a korba ezt a kifejezést, hogy megtartottuk az eredeti jelentését és mégis új jelentéssel is bír: Cool. – Varga Gábor

Varga Gábor (zongora)
zongorista húszévnyi aktív zenetanulás után négy évig volt Binder Károly magán-növendéke. Az elmúlt bő egy évtizedben különböző formációk tagjaként számos sikeres hazai és külföldi jazz koncert szereplőjeként találkozhatott vele a közönség. A 2009-ben kiadott From The Danube To West című trióalbuma Japánban kiváló kritikát kapott.  
Jeszenszky György (dob)
1987-ben szerzett diplomát a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz tanszakán. Azóta az egyik legfoglalkoztatottabb magyar jazz dobos. Játszott többek között Herbie Mann, Tony Lakatos, Gadó Gábor, Eldad Tarmu, Regős István és Binder Károly partnereként, és számos felvételen szerepel. Jelenleg a Tóth Viktor Tercettnek, az Equinox zenekarnak, East Side Jazz Companynak, Grencsó István különböző formációinak, a Szolnoki Dóra Jazz Quintettnek valamint Gyárfás István zenekarának dobosa.
Csuhaj Barna Tibor (bőgő)
1990-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz-bőgő szakán. Számos élvonalbeli zenekar tagja volt az elmúlt tíz évben (Binder Trio, Brass Age, Regős Quartett, stb.). A jazz mellett folk zenét is játszik (mint a Vasmalom együttes bőgőse). Európa és a világ számos folk fesztiválján szerepelt sikerrel. Az East Side Jazz Company mellett állandó tagja Regős István triójának és az Equinox együttesnek. Jelenleg az Erkel Ferenc Jazz-Zeneművészeti Szakközépiskola bőgő-basszusgitár tanára.
.
Cool Jazz
01. Maybe
02. The Project
03. Moments
04. Mystery
05. Enchantment
06. Cool Thing
Up Jazz
07. Two Side
08. Blues My Mine
09. Goodbye
10. In the Mood
11. Shot
12. Two Side (alternate)
13. Shot (alternate)
.
1001_Vera_JonasVera Jonas Experiment
Tiger, Now!
Launching Gagarin Records, 2016
.
Még kicsit fura szemmel néznek rá, de lassan jobb hozzászokni a gondolathoz, hogy most már a magyar zenei színtéren is van olyan női énekes-dalszerző, aki nem dívaként vagy szexuális tárgyként viselkedik, hanem a dalaival szerez rajongókat. Jónás Vera és zenekara szintet lépett rockosabb, hangosabb új lemezével, ami simán lehet az év egyik legjobb történése a magyar popban.
Jónás Vera megérdemelten tudhatja magáénak a Junior Artisjus-díjat, új lemezével kissé új hangzást, ám a saját, igen egyedi stílusát erősíti. Lágy, finom, tempós és lassú, és mindenekelőtt játékos album a Tiger, Now!, amire vegyesen kerültek angol- és magyar nyelvű dalok, sajátok és feldolgozások, és a már ismert Send Your Love a Wanted EP-ről. Kissé ráerősítettek a kísérletezésre, és az elektromos gitár is erőteljesebben jelen van, ami kifejezetten jót tett.
.
tartalom
01. Tiger, Now!
02. Ordinary
03. Find Your Keys
04. Szél Hozott, Szél Visz El
05. Say Goodbye
06. Over & Over Again
07. Walk Away
08. Michelle
09. Where Was I
10. Only Girl
11. Send Your Love (Album Version)
.
Jónás Vera (ének)
Csizmás András (nagybőgő)
G. Szabó Hunor (ütőhangszerek)
Fenyvesi Márton (gitár)

könyv
192.206db
cd
4383db
dvd
5111db
diafilm
3061db
hanglemez
3563db
hangoskönyv
2281db
to top